ZOZNAM ČLÁNKOV

CSR & social marketing alebo Najlepšou vizitkou firmy je spoločensky zodpovedné správanie

autor
Anna Palfiová

Známe príslovie hovorí, že dobrá vec sa chváli sama. To je stopercentná pravda, nielen pokiaľ ide o kvalitu produktov či služieb, ale i celkové renomé firmy, ktorá ich ponúka. Každý človek má totiž v hĺbke duši lepší pocit, ak si kúpi produkt od spoločnosti, ktorá sa správa ekologicky, dbá o blaho svojich zamestnancov a popri tom občas podporí tých, ktorí to potrebujú. 

CSR – základom je dobrý úmysel

Dôkazom toho, že postaviť filozofiu firmy aj na etických hodnotách, nielen na dosahovaní zisku má zmysel, sú napríklad aj notoricky známe príbehy úspechu Tomáša Baťu či Henryho Forda. Títo úspešní páni už pred 100 rokmi vedeli, že základom dlhodobého úspechu firmy je spoločensky zodpovedné podnikanie. 

V súčasnosti má už nejakú tú CSR stratégiu takmer každá väčšia spoločnosť a aj tie firmy, ktoré na to nejdú strategicky, aspoň raz začas zabŕdnu do charity. Dôvodom prečo to robia, je určite aj fakt, že „páchanie dobrých skutkov“ má pozitívny dopad na imidž firmy a funguje ako efektívny marketingový nástroj. 

Medzi CSR aktivity, s ktorými sa dá marketingovo pracovať, patria napr. vzdelávacie programy, dobrovoľnícka činnosť zamestnancov, systematické zmierňovanie ekologickej záťaže spôsobenej spoločnosťou, charitatívna činnosť alebo grantové programy zamerané na zlepšenia v oblasti, ktorá súvisí s predmetom podnikania firmy.

Social marketing – nástroj CSR

Na druhej strane, aj samotný marketing môže byť dobrým nástrojom pre realizovanie CSR zámeru. Hovoríme o tzv. sociálnom marketingu, ktorý využíva PR či reklamnú kampaň na dosiahnutie určitého spoločensky zodpovedného cieľa – napr. má edukatívny charakter, vyzýva k určitému spôsobu správania, alebo sa prostredníctvom nej realizuje charitatívna zbierka a pod. Firmy ich obvykle realizujú v spolupráci s nejakou neziskovou organizáciou. Výsledkom je sociálna kampaň, ktorá je omnoho efektívnejšia a zároveň atraktívnejšia, než klasické marketingové kampane. Je to mocný nástroj, ktorý umožňuje oživiť hodnotu značky a posilniť imidž firmy.

Úspešne vedená sociálna kampaň umožňuje firme odlíšiť sa od konkurencie. Mnohé výskumy potvrdzujú zvýšenie predaja výrobkov, ktoré sú predávané v rámci sociálnej kampane. Neziskové organizácie vďaka takto vedeným kampaniam získajú potrebné finančné prostriedky, ktoré by si inak nemohli dovoliť vynaložiť na zmenu správania ľudí. Firma aj nezisková organizácia si spoločnou marketingovou kampaňou rozširujú okruh sympatizantov. Ide teda skutočne o klasickú win-win situáciu, prínosnú pre obe strany.

Na záver treba povedať ešte jednu vec. Aby CSR naozaj fungovalo, na prvom mieste musí byť naozaj dobrý úmysel, nie len špekulácia, ako si vylepšiť imidž. Pokiaľ totiž spoločensky zodpovedné správanie firmy nie je konzistentné, nepôsobí vôbec presvedčivo.


27.10.2017

Prečítajte si aj

A je to tu. Reklama priamo v inboxe Facebook Messenger

Mesačne pošlú užívatelia sa cez Facebook Messenger viac ako dve miliardy správ. Nie je preto žiadnym prekvapením, že to, čo Facebook testoval na začiatku roka v Austrálii a Thajsku, je dostupné celosvetovo a teda už aj u nás - reklamy priamo v Messengeri. Ako to funguje? Reklama sa zjavuje na domovskej stránke Messengeru, teda vo vašom inboxe. Ak vás reklama zaujme, po kliknutí na ňu vás presmeruje buď na web alebo môžete začať Facebook chat s danou spoločnosťou. To podľa toho, akú voľbu zvolí inzerent. Reálne to vyzerá takto: (obr: theverge.com) Ako vytvoriť reklamu v Messengeri? Nejde o nič zložité. Rovnako ako aj ostatné reklamy na Facebooku , potrebujete na to Ads Manager. Dajte vytvoriť reklamu, vyberte si marketingový cieľ Traffic (návštevnosť), Conversions (konverzia) alebo App Install (inštalácia aplikácie) a stlačte "pokračovať." V nasledujúcom kroku vyberte "Messenger." Aby sa kampaň doručovala na domovskej stránke Messengeru, musíte mať ako umiestnenie vybraný aj Facebook. Ďalej pokračujte ako pri klasickej reklame na Facebooku. Majte na pamäti, že video reklama ešte nie je v rámci Messenger ads podporovaná, zatiaľ funguje len klasický banner alebo carousel. Bude to dosť otravné Asi nikto z nás nebude nadšený, ak sa mu v inboxe správ budú zobrazovať všeliaké otravné reklamy. Preto treba na to pri vytváraní reklám v Messengeri myslieť ešte oveľa viac, ako pri ostatných druhoch reklám. Takže ideálna je neformálna cesta formou zábavy. ...
CELÝ ČLÁNOK

Užitočný obsah – svätý grál PR

Neodlučiteľnou súčasťou PR je medializácia klientových tém formou redakčnej spolupráce. Takáto forma prezentácie je dôležitá kvôli svojej nenásilnej forme, ktorá je pre čitateľov omnoho prijateľnejšia a dôveryhodnejšia ako platené PR články, resp. advertoriály. Na rozdiel od nich, je tu klient a jeho produkty podrobený nestranným názorom redaktora, prípadne i konfrontácii s konkurenciou. Čitatelia sa takýmto spôsobom dostávajú k relevantným a užitočným informáciám priamo z prvej ruky. Aj keď sú články s takýmto obsahom zmysluplné a užitočné, ich presadenie v médiách je často komplikované. Dosiahnuť medializáciu na redakčnej úrovni je práca vydláždená prekážkami. Hoci vyžaduje veľkú dávku profesionality a hlbokú znalosť neraz náročnej problematiky, práve kvôli tejto činnosti je PR často také zaznávané a znevažované. Najťažšie srdce na nás, ktorí sa touto prácou živíme, majú obchodní zástupcovia médií zastávajúci názor, že si takto kradneme priestor pre nehanebnú bezplatnú reklamu. Trochu iný uhol pohľadu však môžu mať redaktori a reportéri, ktorí musia denne prinášať aktuálne témy, novinky či odborné témy, ktoré sami nemajú šancu obsiahnuť. Práve PR agentúry pre nich môžu predstavovať cenný zdroj zaujímavých a kvalitných informácií. Samozrejme, nemožno to brať ako samozrejmosť. PR konzultant alebo PR manažér sa musí pri komunikácii s médiami osvedčiť ako dôveryhodný a spoľahlivý zdroj, ktorý je schopný dodať obsah v požadovanom rozsahu, kvalite a termíne a to s garanciou odbornosti a vysokej úrovne jazykového prejavu. Všeobecne vžitý názor tvrdí, že základom úspechu PR-istu sú kamarátske vzťahy s novinármi. Nie je to však celkom pravda. I keď dobré osobné vzťahy prácu jednoznačne uľahčujú, nedá sa na ne vždy spoliehať a to hneď z niekoľkých dôvodov. Redaktori sa v médiách pomerene často striedajú a témy, ktoré treba komunikovať sú neraz také široké, že bežný okruh známych na zabezpečenie požadovanej medializácie jednoducho nestačí. Druhá vec je, že ani ten najlepší kamarát pre vás nespraví všetko – v prvom rade sa musí riadiť pokynmi svojich nadriadených a plniť svoje úlohy podľa plánu. Na čom treba budovať úspešnú medializáciu? Pre tému, ktorú máte komunikovať vždy hľadajte to najrelevantnejšie médium, resp. rubriku alebo špeciálnu prílohu, kam by sa hodila. K tomu vám pomôže nie len samotná znalosť médií, ale i edičné plány, ktoré vám na požiadanie pošlú prakticky zo všetkých vydavateľstiev. Tému variujte a v maximálnej miere prispôsobte obsahu, štýlu a cieľovej skupine daného médiá. Médiá kontaktujte v dostatočnom, ale primeranom predstihu pred plánovaným zaradením vašej tematickej oblasti. Tému vždy ponúkajte spolu so stručnou anotáciou, aby sa oslovený novinár dostal do obrazu a vedel naformulovať otázky pre vášho odborníka. V médiách, rovnako ako prakticky všade, funguje sezónnosť, ktorá predurčuje tematické zameranie aj vtedy, keď sa široko ďaleko nič nedeje. Neuspokojte sa so svojim okruhom známych novinárov, vždy si overte, či sa na danú tému nešpecializujú iní redaktori. Opakovanie a prehlbovanie spolupráce s daným médiom zaručí jedine kvalita podkladov, ktoré novinárovi dodáte v stanovenom termíne. Dbajte na jazykový prejav. Popri gramatike je veľmi dôležitá aj štylistika a schopnosť zrozumiteľne podať zložitú tému. ...
CELÝ ČLÁNOK

Napíšte nám

DIVYD Media s.r.o.
DIGITAL PARK I
Einsteinova 21, 851 01, Bratislava

viera.krupova@divydmedia.sk

+421 918 322 311

Alebo vyplňte nasledujúci formulár a my sa Vám ozveme s ponukou pre Vás a pre Váš biznis.