Známe príslovie hovorí, že dobrá vec sa chváli sama. To je stopercentná pravda, nielen pokiaľ ide o kvalitu produktov či služieb, ale i celkové renomé firmy, ktorá ich ponúka. Každý človek má totiž v hĺbke duši lepší pocit, ak si kúpi produkt od spoločnosti, ktorá sa správa ekologicky, dbá o blaho svojich zamestnancov a popri tom občas podporí tých, ktorí to potrebujú.
CSR – základom je dobrý úmysel
Dôkazom toho, že postaviť filozofiu firmy aj na etických hodnotách, nielen na dosahovaní zisku má zmysel, sú napríklad aj notoricky známe príbehy úspechu Tomáša Baťu či Henryho Forda. Títo úspešní páni už pred 100 rokmi vedeli, že základom dlhodobého úspechu firmy je spoločensky zodpovedné podnikanie.
V súčasnosti má už nejakú tú CSR stratégiu takmer každá väčšia spoločnosť a aj tie firmy, ktoré na to nejdú strategicky, aspoň raz začas zabŕdnu do charity. Dôvodom prečo to robia, je určite aj fakt, že „páchanie dobrých skutkov“ má pozitívny dopad na imidž firmy a funguje ako efektívny marketingový nástroj.
Medzi CSR aktivity, s ktorými sa dá marketingovo pracovať, patria napr. vzdelávacie programy, dobrovoľnícka činnosť zamestnancov, systematické zmierňovanie ekologickej záťaže spôsobenej spoločnosťou, charitatívna činnosť alebo grantové programy zamerané na zlepšenia v oblasti, ktorá súvisí s predmetom podnikania firmy.

Social marketing – nástroj CSR
Na druhej strane, aj samotný marketing môže byť dobrým nástrojom pre realizovanie CSR zámeru. Hovoríme o tzv. sociálnom marketingu, ktorý využíva PR či reklamnú kampaň na dosiahnutie určitého spoločensky zodpovedného cieľa – napr. má edukatívny charakter, vyzýva k určitému spôsobu správania, alebo sa prostredníctvom nej realizuje charitatívna zbierka a pod. Firmy ich obvykle realizujú v spolupráci s nejakou neziskovou organizáciou. Výsledkom je sociálna kampaň, ktorá je omnoho efektívnejšia a zároveň atraktívnejšia, než klasické marketingové kampane. Je to mocný nástroj, ktorý umožňuje oživiť hodnotu značky a posilniť imidž firmy.
Úspešne vedená sociálna kampaň umožňuje firme odlíšiť sa od konkurencie. Mnohé výskumy potvrdzujú zvýšenie predaja výrobkov, ktoré sú predávané v rámci sociálnej kampane. Neziskové organizácie vďaka takto vedeným kampaniam získajú potrebné finančné prostriedky, ktoré by si inak nemohli dovoliť vynaložiť na zmenu správania ľudí. Firma aj nezisková organizácia si spoločnou marketingovou kampaňou rozširujú okruh sympatizantov. Ide teda skutočne o klasickú win-win situáciu, prínosnú pre obe strany.
Na záver treba povedať ešte jednu vec. Aby CSR naozaj fungovalo, na prvom mieste musí byť naozaj dobrý úmysel, nie len špekulácia, ako si vylepšiť imidž. Pokiaľ totiž spoločensky zodpovedné správanie firmy nie je konzistentné, nepôsobí vôbec presvedčivo.
