ZOZNAM ČLÁNKOV

CSR & social marketing alebo Najlepšou vizitkou firmy je spoločensky zodpovedné správanie

autor
Anna Palfiová

Známe príslovie hovorí, že dobrá vec sa chváli sama. To je stopercentná pravda, nielen pokiaľ ide o kvalitu produktov či služieb, ale i celkové renomé firmy, ktorá ich ponúka. Každý človek má totiž v hĺbke duši lepší pocit, ak si kúpi produkt od spoločnosti, ktorá sa správa ekologicky, dbá o blaho svojich zamestnancov a popri tom občas podporí tých, ktorí to potrebujú. 

CSR – základom je dobrý úmysel

Dôkazom toho, že postaviť filozofiu firmy aj na etických hodnotách, nielen na dosahovaní zisku má zmysel, sú napríklad aj notoricky známe príbehy úspechu Tomáša Baťu či Henryho Forda. Títo úspešní páni už pred 100 rokmi vedeli, že základom dlhodobého úspechu firmy je spoločensky zodpovedné podnikanie. 

V súčasnosti má už nejakú tú CSR stratégiu takmer každá väčšia spoločnosť a aj tie firmy, ktoré na to nejdú strategicky, aspoň raz začas zabŕdnu do charity. Dôvodom prečo to robia, je určite aj fakt, že „páchanie dobrých skutkov“ má pozitívny dopad na imidž firmy a funguje ako efektívny marketingový nástroj. 

Medzi CSR aktivity, s ktorými sa dá marketingovo pracovať, patria napr. vzdelávacie programy, dobrovoľnícka činnosť zamestnancov, systematické zmierňovanie ekologickej záťaže spôsobenej spoločnosťou, charitatívna činnosť alebo grantové programy zamerané na zlepšenia v oblasti, ktorá súvisí s predmetom podnikania firmy.

Social marketing – nástroj CSR

Na druhej strane, aj samotný marketing môže byť dobrým nástrojom pre realizovanie CSR zámeru. Hovoríme o tzv. sociálnom marketingu, ktorý využíva PR či reklamnú kampaň na dosiahnutie určitého spoločensky zodpovedného cieľa – napr. má edukatívny charakter, vyzýva k určitému spôsobu správania, alebo sa prostredníctvom nej realizuje charitatívna zbierka a pod. Firmy ich obvykle realizujú v spolupráci s nejakou neziskovou organizáciou. Výsledkom je sociálna kampaň, ktorá je omnoho efektívnejšia a zároveň atraktívnejšia, než klasické marketingové kampane. Je to mocný nástroj, ktorý umožňuje oživiť hodnotu značky a posilniť imidž firmy.

Úspešne vedená sociálna kampaň umožňuje firme odlíšiť sa od konkurencie. Mnohé výskumy potvrdzujú zvýšenie predaja výrobkov, ktoré sú predávané v rámci sociálnej kampane. Neziskové organizácie vďaka takto vedeným kampaniam získajú potrebné finančné prostriedky, ktoré by si inak nemohli dovoliť vynaložiť na zmenu správania ľudí. Firma aj nezisková organizácia si spoločnou marketingovou kampaňou rozširujú okruh sympatizantov. Ide teda skutočne o klasickú win-win situáciu, prínosnú pre obe strany.

Na záver treba povedať ešte jednu vec. Aby CSR naozaj fungovalo, na prvom mieste musí byť naozaj dobrý úmysel, nie len špekulácia, ako si vylepšiť imidž. Pokiaľ totiž spoločensky zodpovedné správanie firmy nie je konzistentné, nepôsobí vôbec presvedčivo.


27.10.2017

Prečítajte si aj

Google, Levi’s a ich prvý smart jacket!

Levi's má prvé smart sako, ktoré je spojené s vašim mobilom!!! Sci-fi? Tak trošku, ale poďme sa pozrieť na to, čo to prinesie "technologickým nadšencom" a trendsetterom! Starý známy Google sa tentokrát spojil s "rifľovým gigantom" Levi’s, aby spoločne vytvorili jednu technickú vychytávočku, ktorú ocenia hlavne Saganovi nadšenci. Aj keď využívať ju v princípe môžeme aj ostatní :) Pointou je, aby ste počas jazdy na bicykli mohli veľmi jednoducho ovládať svoj telefón a teda byť stále zastihnuteľný a online. Ako to funguje? Veľmi jednoducho. Pomocou Bluetooth “tagu” si svoje dokonalé denimové sako spárujete s telefónom. A potom si už nerušene užívate jazdu napríklad na spomínanom bicykli. Opakujem, ja napríklad nie som náruživý cyklista, ale na prechádzke so psom by som tento trendy kúsok celkom určite využila. Všetci psíčkari budú určite súhlasiť, že s oslintanou rukou od loptičky alebo počas tréningu nie je vyťahovanie telefónu a odpisovanie na správy práve ideálne :D Keď máte telefón spárovaný, pušťanie hudby, prepínanie pesničiek alebo pre mňa osobne veľmi potrebnú vec ako navigáciu potom riešite jednoducho dotykmi na rukáve saka. V denime sú totiž vtkané senzory, ktoré rozoznávajú ovládanie gestami. Napríklad stačí prejsť prstom po rukáve doľava či doprava a prehodiť tak pesničky, prijímať hovory prípadne spustiť navigáciu. Jednoduché, nie? Keď však chcete prijať hovor, cez sako síce viete telefón zdvihnúť, no na odpoveď budete stále potrebovať buď smartfón alebo slúchadlá. Google a Levi’s chceli toto sako vytvoriť aj ako demonštráciu toho, že inteligentné zariadenia môžu mať aj formu oblečenia. Sako môžete dokonca prať v klasickej práčke, netreba žiadnu špeciálnu údržbu :) Tak čo hovoríte, znie to trošku sci-fi? Asi aj áno, keď si predstavíte, že svoje oblečenie ovládate dotykom... Každopádne tento Commuter Trucker Jacket sa hodí na každú cassual príležitosť a dokonca je aj funkčné, zima by vám v sačku byť nemala... A aby sme nezabudli, od včera je dostuplná na Levis.com. A cena? Pouhých 350 dolárov. No nekúp to :) Videjko Videjko sačka za 350 :) ...
CELÝ ČLÁNOK

Natívna reklama vie byť rafinovaná

Hoci bannerová reklama ešte dominuje na webe, jej sláva pomaly upadá a nahrádza ju nová forma internetovej reklamy, ktorá na prvý pohľad ani ako reklama nevyzerá. Zo všetkého najskôr by bolo najlepšie vysvetliť, čo slovo „natívny“ vôbec znamená. Podľa jazykovednej príručky ide o prídavné meno, ktoré vystihuje prirodzený a neznemený stav vecí. Keďže mediálny priestor sa stáva  drahším, rastie nám digitalizovaná generácia Z a marketing preklápa do mobilných formátov, zadávatelia reklamy  musia dávať prednosť kvalitnému obsahu pred čistou reklamou. Native advertising nie je nič iné ako umiestňovanie sponzorovaného obsahu, ktorý vyzerá ako prirodzená súčasť daného média. Úspech natívnej reklamy sa zrodil na Facebooku a Twitteri. Tak vznikli „sponsored stories“ a „promoted tweets“. Aj keď nejde prakticky o žiadnu novinku. V mnohom sa podobá „advertoriálu“  v printových médiách, čo je v podstate advertisement a editorial v jednom. Štatistiky sú neúprosné a v prospech natívnej reklamy hovorí: 98 % marketérov, ktorí skúsili natívnu reklamu, v nej vidia pozitívny účinok 97 % firiem plánuje svoje výdavky na natívnu reklamu z minulého roka udržať alebo navýšiť 76 % opýtaných určili natívnu reklamu za efektívnejšiu, než umiestňovanie bannerov Verím, že nejeden z vás sa už stretol s niektorou z jej podôb. Napríklad, keď cez článok o zdravej výžive dôjdete k výrobcovi výrobku, ktorý sa tam síce priamo nespomína, ale súvisí s obsahom toho, o čom sa píše. Jedným príkladom za mnohé uvediem je napríklad americký výrobca obuvi Merrell si zaplatil sponzorovaný obsah na webovej stránke About.com. Okrem bannerovej reklamy na svojich stránkach, tento typ sponzoringu zahŕňal textový a imidžový obsah umiestnený priamo do medzier medzi jednotlivými článkami. Po približne 100 slovách v redakčnom texte sa zjavila reklama na predajcu Merrell, ktorý odkazoval na pomoc užívateľom so správnou voľbou topánok na outdoorové aktivity. Samotné články však neboli vydané ako reklama Merrell, z ktorej je to zjavné na prvý pohľad, ale ako článok, kde až na záver sa spomenie prezentér tohto článku v zmysle „presented by Merrell “, čo by dovtedy nikoho nenapadlo, pretože samotná značka sa v článku nespomína. Pripomína skôr úvodník ako nejakú reklamu. Forma mätie zaručene. Nadovšetko dôležité je kontextové cielenie obsahu. Inak sa táto forma propagácie vyhne účinku. Názorná ukážka: Pozor si preto treba  dať na zabezpečenie obsahového  a záujmového prepojenie medzi zadávateľom a publikujúcim reklamy. Pre bližšie vysvetlenie iba snáď toľko, že vegánska publikácia by len ťažko akceptovala uverejnenie inzerátov výrobkov z pravej kože. Musí ísť o spoločný zámer a rovnakú cieľovú skupinu. Aj keď základnou nevýhodou natívnej reklamy stále ostáva jej zavádzajúci charakter na dosiahnutie žiadaného efektu. ...
CELÝ ČLÁNOK

Napíšte nám

DIVYD Media s.r.o.
DIGITAL PARK I
Einsteinova 21, 851 01, Bratislava

viera.krupova@divydmedia.sk

+421 918 322 311

Alebo vyplňte nasledujúci formulár a my sa Vám ozveme s ponukou pre Vás a pre Váš biznis.