ZOZNAM ČLÁNKOV

Že reklamné videá otravujú a nikto ich nepozerá? Ani náhodou

autor
Vladimír Slámka

Akurát sa presunuli z telky na internet. A dosahujú slušné čísla. Rozpočty marketérov preto stále viac smerujú do digitálnych videí, s ročným nárastom až 35%. Ignorovať silu video spotu so stále detailnejšími zacieleniami, aké online marketing ponúka, je tak doslova trestuhodné. 

Čo vám dokáže priniesť lepší emocionálny zážitok? (Pokiaľ vynecháme osobnú skúsenosť). Reklama v časopise? V rádiu? Fotka/banner? No... je to video. 

V závere si povieme ďalší fakt, prečo video „áno“ a banner „nie,“ aj keď až takto radikálne asi otázka nestojí a bannery majú stále v marketingu svoje miesto.

Video - či už ako platená alebo neplatná reklama - je ale záležitosť, ktorú by ste nemali za žiadnu cenu vynechať zo svojho marketingového repertoáru.

Trochu čísiel

Uvediem zopár štatistík hovoriacich v prospech videa. Tu sú nejaké vybrané (zdroj: smartyads).

Sledovanosť YouTube videí rastie ročne o 100 percent.

90 percent užívateľov uviedlo, že pozretie videa im pomohlo sa rozhodnúť pri kúpe produktu.

Pozretie videa zvyšuje o 64% pravdepodobnosť kúpy produktu.

90 percent užívateľov zdieľa videá v mobile so svojimi kamarátmi a rodinou. 

Video na webstránke zvyšuje mieru konverzie až o 20 percent.

Animované „vysvetľovacie“ videá zvyšujú konverziu o 20 a viac percent. 

Ak vás tieto štatistiky presvedčili o potrebe natáčať videá a už ste tak aj spravili, máte v podstate dva spôsoby, ako ich v platenej reklame na internete využiť: ako in-stream alebo in-banner video. Jeden z týchto spôsobov ale zaznamenáva pokles. Ktorý? Povieme si nižšie.

In-stream video – vlezlé, ale...

In-stream video by sme mohli zjednodušene definovať ako video, ktoré sa prehráva počas pozerania iného videa. Väčšinou vás „vyruší“ na začiatku videa, ktoré pozeráte, ale môže sa spustiť aj v strede alebo na konci. YouTube ho definuje ako „Reklamy In-stream sa prehrávajú pred, počas alebo po ďalšom videu v službe YouTube alebo u partnerov pre video v Obsahovej sieti.“ 

In-stream videá by mali byť preto krátke, optimal v dĺžke 15-30 sekúnd. 

Ak ale máte silný príbeh, môžete skúsiť aj dlhšiu minutáž.

Problém pri týchto videách je to, že sú celkom dosť „vlezlé“ a otravujú. Môžete ich ale po pár (5) sekundách preskočiť kliknutím na button „Preskočiť reklamu,“ ak sa bavíme o videách na YouTube. 

Výhoda pre inzerenta je, že sa mu takéto „zhliadnutie“ nezapočíta a z rozpočtu tak nepríde o peniaze. Čo je super. Na jednej strane vlezlý, ale celkom efektívny spôsob reklamy. Dáva užívateľovi totiž slobodu vybrať si, či reklamu chce alebo nechce dopozerať. 

Ak ste marketér, máte päť sekúnd na to, aby ste zaujali. Práve preto treba dbať na to, aby video bolo hneď od začiatku zaujímavé. A ak ho viete zacieliť na správnu skupinu užívateľov, je vysoká pravdepodobnosť, že bude mať úspech. Máte konkrétne video na YouTube, kde chcete streamovať vašu reklamu? Nie je problém. 

Sám som prekvapený, aké čísla sledovanosti (miera zhliadnutia) dosahujú platené reklamné spoty na YouTube. Stalo sa aj, že sa číslo pohybovalo okolo 40% (samozrejme nie je to každodenná záležitosť), čo v podstate znamená, že si ho pozrel takmer každý druhý užívateľ. Pri banneroch môžete na takéto čísla zabudnúť.  

Ak sa pre in-stream video reklamu rozhodnete na YouTube, ktorý je mimochodom po Google druhým najväčším vyhľadávačom na svete, platíte až vtedy, ak si návštevník pozrie aspoň 30 sekúnd vášho videa (pokiaľ nie je kratšie). 

Obr: Príklad in-streamového a in-bannerového videa pri klipe Majka Spirita na YouTube

In-banner video – nevlezlé PéPéCéčko

In bannerové video (in display, in page...) je video, ktoré sa vám zobrazí na web stránke v reklamnom priestore alebo pri pozeraní YouTube pri návrhoch podobných videí. Vidíte banner videa (obrázok/screenshot/thumbnail), na ktorý treba kliknúť, keď si video chcete pozrieť. Okrem toho obsahuje nadpis/popis videa. 

Pri in-banner videu neplatíte za 30-sekundové pozretie ako pri in-stream, ale hneď za klik na video. 

Čiže niečo ako transformovaná klasická PPC kampaň , na ktorú sme zvyknutí z vyhľadávača Google. 

Ako som spomínal, YouTube funguje tiež ako vyhľadávač a túto in-banner video službu nájdete v AdWords pod názvom „reklama video discovery.“ Doslovný opis znie: „Reklamy video discovery sa môžu zobrazovať vo výsledkoch vyhľadávania služby YouTube vedľa súvisiacich videí alebo na domovskej stránke YouTube. Používatelia môžu kliknúť na miniatúru obsahujúcu obrázok a nejaký text a pozrieť si reklamu.“ 

Jeden z ďalších rozdielov medzi in-display a in-banner je v tom, že pri in-banner nie je tak podstatná dĺžka videí, pretože pôsobia „prirodzene“ a užívateľ si možno ani nevšimne, že klikol na reklamu (aj keď je video nenápadne označené ako „reklama“). A to je jeho najväčšia výhoda. Dôležité je však, aby sa tieto videá zobrazovali pri témach, ktoré užívateľa zaujímajú a pozerá ich.

A teraz odpoveď na vyššie položenú otázku. Je to paradoxne „nevlezlé“ in-banner video, ktoré zaznamenalo vo využívaní v marketingu za posledný rok 17% pokles

Obr: Príklad in-bannerového videa pri vyhľadávaní na YouTube

Banner je mŕtvy – zabil ho váš telefón

Pri rozmýšľaní nad marketingovou stratégiou hovorí v prospech videa ďalší fakt. Teda štatistika. Teda budúcnosť. Teda vlastne už aj súčasnosť. Globálne už suma investovaná spoločnosťami do reklám v mobiloch prevyšuje tu klasickú „počítačovú.“ Na Slovensku to asi ešte chvíľu potrvá, no podľa výskumu spoločnosti Zenith, ktorá je súčasťou reklamného gigantu Publicis Groupe, skôr či neskôr klasické bannerové reklamy padnú. Na malej ploche mobilného telefónu totiž strácajú svoj vizuálny význam. Online video kampane by mali dobehnúť klasický display (obsahovú sieť) do roku 2018. A keď porovnáme mieru prekliku z bannerovej reklamy a videa, tak je to vlastne aj logické...  

Video nie je všeliek

Po chválospeve o videu je vhodné povedať si aj druhú stranu mince. Je to síce pomerne veľa muziky za málo peňazí (nemyslím výrobu videa), ale očakávať, že týždeň po jeho uvedení sa radikálne zmení chod vášho biznisu, nie je veľmi na mieste. Slúži skôr na budovanie si značky alebo na uvedenie nového produktu, na tvrdý biznis je tu predsa vyhľadávač Google. Ak ste však trpezlivý a nemáte na začiatku veľké oči, choďte do toho.  


25.8.2017

Prečítajte si aj

Guerilla marketing – Čo? Aká gorila?

Aj keď sa pojem guerilla marketing (čítaj gerila) používa už vyše tridsať rokov, nie každému je jasné, čo sa pod týmto „gorilovým“ názvom skrýva. Slovo guerilla sa z angličtiny prekladá ako partizán alebo partizánska vojna. Partizánsky marketing? Že čo?! Áno, presne tak. Partizánske boje bývali nepravidelné a založené na malých strategicky premyslených taktikách ozbrojených civilistov. A tak funguje i guerilla marketing. Nečakané napadnutia, sabotáže a nájazdy boli typické pre partizánske vojny, guerilla marketing pracuje s prvkami prekvapenia a „reklamného“ prepadnutia podobne. Objaví sa tam, kde to nečakáte. Urobí to, čo nečakáte. Výsledkom je absolútny šok, ktorý si zapamätáte navždy. Originálny termín nekonvenčného spôsobu reklamy vytvoril vo svojej knihe Guerrilla Advertising v roku 1984 Jay Conrad Levinson. Pre guerilla marketing je typické, že stojí viac energie ako peňazí. Zväčša ide o nízko nákladové avšak geniálne nápady. Také, ktoré v človeku vyvolajú istý pocit a nezmazateľný dojem. Zaujmú spoločnosť a tá bude sama od seba šíriť myšlienku ďalej. Konzument sa cíti byť vtiahnutý do istého deja, reklama a celý produkt, či myšlienka spojená s ňou, je mu oveľa bližšia ako spot v televízii. Guerilla jednoducho funguje! Avšak Guerilla marketing nie je pre všetky firmy. Vhodný je najmä pre start-upy a malé podniky, ktoré sa vďaka nemu dokážu veľmi rýchlo dostať do povedomia spoločnosti. Tak to aj na začiatku bolo, partizánsky marketing fičal v malých firmičkách, až neskôr ho obkukali korporáty a veľkí žraloci. Veľké spoločnosti používajú guerillu ako podporu už bežiacich kampaní. Príklady guerilla kampaní: ...
CELÝ ČLÁNOK

Google, Levi’s a ich prvý smart jacket!

Levi's má prvé smart sako, ktoré je spojené s vašim mobilom!!! Sci-fi? Tak trošku, ale poďme sa pozrieť na to, čo to prinesie "technologickým nadšencom" a trendsetterom! Starý známy Google sa tentokrát spojil s "rifľovým gigantom" Levi’s, aby spoločne vytvorili jednu technickú vychytávočku, ktorú ocenia hlavne Saganovi nadšenci. Aj keď využívať ju v princípe môžeme aj ostatní :) Pointou je, aby ste počas jazdy na bicykli mohli veľmi jednoducho ovládať svoj telefón a teda byť stále zastihnuteľný a online. Ako to funguje? Veľmi jednoducho. Pomocou Bluetooth “tagu” si svoje dokonalé denimové sako spárujete s telefónom. A potom si už nerušene užívate jazdu napríklad na spomínanom bicykli. Opakujem, ja napríklad nie som náruživý cyklista, ale na prechádzke so psom by som tento trendy kúsok celkom určite využila. Všetci psíčkari budú určite súhlasiť, že s oslintanou rukou od loptičky alebo počas tréningu nie je vyťahovanie telefónu a odpisovanie na správy práve ideálne :D Keď máte telefón spárovaný, pušťanie hudby, prepínanie pesničiek alebo pre mňa osobne veľmi potrebnú vec ako navigáciu potom riešite jednoducho dotykmi na rukáve saka. V denime sú totiž vtkané senzory, ktoré rozoznávajú ovládanie gestami. Napríklad stačí prejsť prstom po rukáve doľava či doprava a prehodiť tak pesničky, prijímať hovory prípadne spustiť navigáciu. Jednoduché, nie? Keď však chcete prijať hovor, cez sako síce viete telefón zdvihnúť, no na odpoveď budete stále potrebovať buď smartfón alebo slúchadlá. Google a Levi’s chceli toto sako vytvoriť aj ako demonštráciu toho, že inteligentné zariadenia môžu mať aj formu oblečenia. Sako môžete dokonca prať v klasickej práčke, netreba žiadnu špeciálnu údržbu :) Tak čo hovoríte, znie to trošku sci-fi? Asi aj áno, keď si predstavíte, že svoje oblečenie ovládate dotykom... Každopádne tento Commuter Trucker Jacket sa hodí na každú cassual príležitosť a dokonca je aj funkčné, zima by vám v sačku byť nemala... A aby sme nezabudli, od včera je dostuplná na Levis.com. A cena? Pouhých 350 dolárov. No nekúp to :) Videjko Videjko sačka za 350 :) ...
CELÝ ČLÁNOK

Napíšte nám

DIVYD Media s.r.o.
DIGITAL PARK I
Einsteinova 21, 851 01, Bratislava

viera.krupova@divydmedia.sk

+421 918 322 311

Alebo vyplňte nasledujúci formulár a my sa Vám ozveme s ponukou pre Vás a pre Váš biznis.